Even hardop denken


De hele avond films, documentaires, terugblikken, analyses over 11 september vorig jaar. Was ontegenzeggelijk verschrikkelijk. Ik denk dat we ons niet kunnen voorstellen wat daar is gebeurd. Rondslingerende ledematen, alles in puin, duizenden mensen dood. Een aanslag op de vrijheid.

En toch begon het ineens te steken.

Staan we er wel bij stil dat vergelijkbaar menselijk leed dagelijks over de hele wereld plaatsvindt? Dagelijks vinden er aanslagen plaats op de vrijheid. Diezelfde vrijheid is niet voorbehouden aan het 'beschaafde Westen'. Het betreft dezelfde wereld, geen twee. Zien we ooit een hele avond films, documentaires, terugblikken, analyses over wat er 'aan de andere kant' gebeurt? Zoveel huizen liggen in puin, hele steden zelfs, zoveel families zijn uit elkaar gerukt. Het enige verschil is dat de VS de media hebben, de ervaring alles uit te lichten en te begeleiden met een ontroerend muziekje. Alsof die aanslag de eerste was ooit.

Het is geenszins mijn bedoeling het gebeurde te bagatelliseren, niets, maar dan ook helemaal niets rechtvaardigt wat er is gebeurd. Maar we zien het allemaal maar van één kant en voorzien van subtiel commentaar. Geraffineerde propaganda. Helemaal in het licht van de komende gebeurtenissen, eventuele aanvallen op Irak, vind ik dit alleen maar heel gevaarlijk. Zelfs wordt er in een van de gesprekken gezegd dat 'het kwaad bestreden moet worden'. Dat impliceert dat wij de goeien zijn. Ook nu nog vinden hele groepen mensen dat er 'hard teruggeslagen moet worden'. Hoe beschaafd zijn wíj eigenlijk? Wie zegt dat onze cultuur, onze ideeën de enige juiste zijn? Ik word me er steeds meer van bewust dat hele volkeren denken dat wat zij vinden en denken de enige juiste weg is. Wát een arrogantie.

Ben ik de enige die dit zo voelt?



Reacties