Het selectieve geheugen van Nederland


 

Op school - althans in ieder geval in de jaren 80 - maakte de driehonderd jaar durende Nederlandse bezetting van Indonesië geen deel uit van het lesmateriaal, er werd op zijn hoogst naar verwezen als ‘kolonie’. Ook hoe de Tweede Wereldoorlog zich dáár voltrok en de daaropvolgende onafhankelijkheidsoorlog werden nauwelijks of niet behandeld. Als er wel over de onafhankelijkheidsoorlog werd gesproken, was dat met afkeuring, afgrijzen en termen als ‘bloedig’ en ‘wreed’. Dat was het ook, dat is elke oorlog, maar als je bedenkt dat er 300 jaar onderdrukking aan vooraf was gegaan, valt de blinde woede die eruit kwam ineens veel beter te begrijpen.

Als het over de Tweede Wereldoorlog ging, werd er vooral veel aandacht besteed aan de heldhaftigheid van de bevolking in Nederland. Spannende verhalen, een eindeloze reeks aan verzetshelden en iedereen hielp mensen onderduiken. Ook dat beeld is verontrustend eenzijdig: Nederland had een van de hoogste percentages gedeporteerde Joden in West-Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Van de ongeveer 140.000 Joden die in Nederland woonden in 1940, werden er meer dan 100.000 gedeporteerd naar concentratiekampen, wat neerkomt op ongeveer 73% van de Joodse bevolking in Nederland. Een schrikbarend hoog percentage in verhouding met andere landen, en dat met dank aan een groot aantal lokale politici en ambtenaren, de politie en spoorwegpersoneel. En dan had je nog de NSB, de politieke partij die in 1931 - dus al ver vóórdat de Tweede Wereldoorlog uitbrak – geïnspireerd door Mussolini en Hitler werd opgericht. De partij had tegen 1940 maar liefst 32.000 leden en werkte tijdens de bezetting vol overgave samen met de Duitsers.

Het beeld van Nederland als een land vol verzetshelden, werd in de decennia na de oorlog vaak benadrukt, misschien als een manier om collectieve trots en herstel te bevorderen. Maar dat beeld is te lang blijven hangen, waardoor we er te weinig van hebben geleerd. We hebben nadien partijen toegelaten in het politieke landschap, die standpunten hebben die lijnrecht en openlijk (‘meer of minder Marokkanen’) tegen artikel 1 van onze grondwet in gaan. De Zwarte Piet-discussie werd jarenlang, openlijk en schaamteloos gevoerd. Er is sprake van hardnekkig institutioneel racisme, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en bij organen zoals de Rijksbelastingdienst (de toeslagenaffaire, waaruit discriminatie van ouders met een migratieachtergrond bleek). Allemaal zaken waar vanuit het buitenland met verbijstering op werd gereageerd, maar waar wij onze schouders over ophalen.

We hebben onze mond vol met mooie uitspraken als ‘tolerant land’ en ‘wij zien geen kleur’, maar dat is niet meer dan windowdressing. En door geen kleur te zien, ontken je ook het koloniale (lees: bezettings-) en slavernijverleden van Nederland, wat ook wordt onderschreven in dit onderzoek naar de ervaringen van zwarte vrouwen in Nederland (met de veelzeggende titel Dutch Racism is not Like Anywhere Else). Pas na decennia en onder grote druk werden er excuses aangeboden voor het slavernijverleden en de oorlogsmisdaden in Indonesië tijdens de Tweede Wereldoorlog (zie onderaan voor de tijdlijnen).

Zolang we blijven vasthouden aan het beeld van Nederland als het beste kind van de klas, blijven we wegkijken van de realiteit. De realiteit is dat racisme en xenofobie in ons land niet nu pas de kop opsteken, maar er altijd al zijn geweest. En nu zijn er nieuwe bevolkingsgroepen die eronder lijden, zoals de moslimgemeenschap en de vluchtelingengemeenschap. Dat beschadigt mensen, maar ook ons land, bijvoorbeeld onze economie: mensen die ongelukkig zijn, zijn minder productief en doen een groter beroep op de zorg. En dat geldt niet alleen voor die bevolkingsgroepen, maar ook voor de mensen die zich ernstig zorgen maken over de ontwikkelingen.

Uitsluiting raakt aan de fundamentele behoefte om ergens bij te horen. De effecten van uitsluiting zijn ingrijpend:
- verminderd zelfvertrouwen
- laag zelfbeeld
- gebrek aan vertrouwen in anderen
- agressie
- antisociaal en crimineel gedrag
- onvermogen om zich te uiten
- gevoelens van wanhoop, frustratie, boosheid, teleurstelling, hulpeloosheid en onzekerheid

De meeste mensen die dit raakt, gebruiken vermijding als copingstrategie, maar dat bevordert juist de mentale problemen in het lijstje. Een slang die zichzelf in de staart bijt.

Uitsluiting staat integratie in de weg, want waarom zou je moeite doen als je niet welkom bent en je je binnen je eigen gemeenschap wel fijn en gewaardeerd voelt? Uitsluiting vergroot ook het risico op radicalisering, omdat mensen daardoor steun zoeken bij gemeenschappen die hen wél accepteren zoals ze zijn, of hen zelfs aansporen zich te verzetten tegen die uitsluiting.

Uitsluiting is ook een van de belangrijkste oorzaken van de toenemende criminaliteit onder bepaalde bevolkingsgroepen. Als je al van kleins af aan meekrijgt dat je niets waard bent, niet uitgenodigd wordt voor sollicitatiegesprekken alleen al door je achternaam, op straat argwanend aan wordt gekeken - waarom zou je dan nog je best doen? Je hebt niets meer te verliezen, toch? En je moet ergens heen met je frustratie en woede. En nee, ik praat wangedrag zeker niet recht, maar als we niet begrijpen en erkennen dat we daar ook een aandeel in hebben gaan we het niet oplossen. Nederland is niet het beste kind van de klas - we can do better.  

 It takes a village to raise a child.
If the child is not embraced by the village, it will burn it down to feel its warmth.


Beeld: 1 op de 10 mensen ervaart discriminatie of racisme. 

_________________________________

Tijdlijn excuses slavernijverleden

  1. 2001 - VN Wereldconferentie tegen Racisme: Tijdens deze conferentie in Durban werd slavernij officieel erkend als een misdaad tegen de menselijkheid. Dit zette wereldwijd de discussie over excuses en herstelbetalingen in gang.
  2. 2013 - Keti Koti-herdenking: Tijdens de herdenking van 150 jaar afschaffing van de slavernij sprak toenmalig vicepremier Lodewijk Asscher over de "donkere bladzijden" van het slavernijverleden, maar formele excuses bleven uit.
  3. 2021 - Rapport 'Ketenen van het Verleden': De Dialooggroep Slavernijverleden presenteerde dit rapport, waarin werd geadviseerd om excuses aan te bieden en een bewustwordingsfonds op te richten. Dit rapport gaf een belangrijke impuls aan de discussie.
  4. 19 december 2022 - Excuses van premier Mark Rutte: Premier Rutte bood namens de Nederlandse regering formeel excuses aan voor het slavernijverleden. Dit gebeurde in het Nationaal Archief in Den Haag, in aanloop naar het Herdenkingsjaar Slavernijverleden in 2023.
  5. 1 juli 2023 - Excuses van koning Willem-Alexander: Tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden bood de koning ook excuses aan en vroeg om vergiffenis, wat als een symbolische en belangrijke stap werd gezien.

Tijdlijn excuses oorlogsmisdaden Indonesië

  1. 1969 - Excessennota: De Nederlandse regering publiceerde de Excessennota, waarin werd erkend dat er sprake was van excessief geweld tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949). Echter, het werd toen nog niet als structureel geweld erkend.
  2. 2005 - Minister Ben Bot: Tijdens een bezoek aan Indonesië erkende minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot dat Nederland "aan de verkeerde kant van de geschiedenis" had gestaan door de onafhankelijkheid van Indonesië met geweld te bestrijden. Dit werd gezien als een stap richting erkenning, maar geen formeel excuus.
  3. 2011 - Excuses voor Rawagede: De Nederlandse regering bood excuses aan voor het bloedbad in Rawagede (1947), waarbij honderden Indonesische burgers werden gedood door Nederlandse troepen. Dit gebeurde na een rechtszaak aangespannen door overlevenden en nabestaanden.
  4. 2020 - Koning Willem-Alexander: Tijdens een staatsbezoek aan Indonesië bood koning Willem-Alexander excuses aan voor het geweld dat door Nederlandse troepen werd gepleegd tijdens de onafhankelijkheidsoorlog.
  5. 2022 - Excuses van premier Rutte: Naar aanleiding van een grootschalig historisch onderzoek naar dekolonisatieoorlog (1945-1950), uitgevoerd door onder andere het NIOD, bood premier Mark Rutte formele excuses aan voor het structurele en extreme geweld dat door Nederland werd gebruikt.

Reacties