woensdag 11 mei 2016

Mantelzorgvergunning II

Eind 2014 schreef ik al een stukje over het feit dat ik ieder jaar opnieuw de mantelzorgvergunning moet aanvragen en moet aantonen dat mijn vader niet meer beter wordt. Dat is niet veranderd. Buiten dat dat elke keer opnieuw pijnlijk is, is het ook onnodig: zowel de gegevens van, en informatie over mijn vader en mij staan in alle systemen dus zijn al bekend (inclusief een artsenverklaring dat het chronisch is) en het kost me elke keer extra tijd. Die heb ik nauwelijks: als ZZP-er moet ik keihard werken om mijn vaste lasten te kunnen betalen, en daarnaast doe ik het regelwerk voor mijn vader. Ik vind het nooit erg om dingen voor mijn vader te doen, maar wel als het onnodige dingen zijn.

Vanmiddag bleek maar weer dat de gemeente het op meerdere fronten moeilijker maakt voor mantelzorgers in plaats van makkelijker. Het is iets kleins, maar als je aan de lopende band met onnodige, onlogische en tijdrovende kleine dingen te maken hebt kun je er niet veel meer bij hebben.

Ik heb een andere auto. Bij Yellowbrick en in de nieuwe online-parkeeromgeving van de gemeente Amsterdam is het heel simpel: het enige wat je hoeft te doen is het nieuwe kenteken invoeren. Er wordt automatisch bij de RDW gecheckt of het kenteken ook echt op jouw naam staat en de vergunning is meteen omgezet en actief. Vijf minuten werk, heel fijn.

Een mantelzorgvergunning wordt toegekend aan de zorg’nemer’, in dit geval mijn vader. Daar kunnen drie kentekens op, en de vergunning staat op zijn naam. 
Mijn naam en kenteken staan er al vanaf dag één, dus vier jaar, tussen. Als je nou denkt dat het even simpel is als bij een bewonersvergunning om mijn kenteken daar te wijzigen vergis je je: ik moest een formulier invullen en kenteken deel I en mijn ID inscannen en uploaden, en kreeg vervolgens de melding dat de aanvraag in behandeling zou worden genomen. Let wel: mijn gegevens zijn allang bekend, het enige wat er wijzigt is het kenteken, meer niet. Kostte me twintig minuten, en ik moet nu wachten op de uitslag van de beoordeling en in de tussentijd zelf de parkeerkosten betalen.

Toch maar even gebeld om te vragen waarom het voor mantelzorgers moeilijker is om een kenteken te wijzigen. Helaas kreeg ik een jongeman aan de lijn die geen enkel begrip toonde, en alleen maar herhaalde ‘dat dat nou eenmaal de regels zijn’ (dodelijk, zo’n antwoord!) en er ‘niet zomaar elk willekeurig kenteken op kon’. Hij was zich niet bewust van de impact van die opmerking: het is niet een willekeurig kenteken, het is míjn kenteken, ik ben de dochter van een vader die verlamd is en hersenletsel heeft en zorg en aandacht nodig heeft, niks willekeurigs aan. Toen ik andersom bleef herhalen dat ik niet begreep waarom het zo omslachtig moest waar het voor een bewonersvergunning zo simpel was, kreeg ik als antwoord een ongeduldig ‘u begríjpt het niet!’ Nee, natuurlijk niet: als het in systeem A zo makkelijk is om een link naar de RDW te leggen, waarom kan dat dan niet in systeem B? Waarom moet ik allemaal extra werk doen voor iets wat zo simpel kan zijn? Waarom een kentekenwijziging moest worden beoordeeld bleef ook onduidelijk. Waarop? Of het wel een mooi kenteken is? Met onbeantwoorde vragen bleef ik achter, trillend van frustratie en ergernis. Ik begrijp het inderdaad niet, simpelweg omdat dit niet uit te leggen valt.

Door toedoen van de overheid is het aantal mantelzorgers enorm toegenomen, maar die mantelzorgers worden structureel tegengewerkt in plaats van ondersteund. Telefoongesprekken met gemeentelijke loketten zijn zonder uitzondering moeizaam, begrip ontbreekt volledig en soms kun je bijna horen dat degene aan de andere kant geen benul heeft van het begrip ‘mantelzorger’. Mantelzorger zijn is zwaar, maar nog veel zwaarder als je zo weinig begrip en medewerking krijgt.

Het wordt tijd dat iedereen die voor de overheid werkt een training ‘wat zijn mantelzorgers en hoe sta je die te woord’ (of gewoon een training Klantvriendelijkheid) krijgt, en systemen en processen eenvoudiger worden ingericht – als daar nog budget voor is na al die bezuinigingen...

[EDIT]
11-05 Noodgedwongen het formulier ingevuld en de verzochte documenten (ID en kentekenbewijs) geüpload.
12-05 Mail ontvangen dat de wijziging niet wordt doorgevoerd omdat het kentekenbewijs ontbreekt - wat ik wel had meegestuurd. Gebeld, medewerkster biedt heel vriendelijk excuses aan en geeft me een e-mailadres waar ik het heen kan sturen zodat ik het formulier niet opnieuw hoef in te vullen. Email met de gevraagde documenten opgestuurd naar het door haar opgegeven e-mailadres.
18-05 Mail ontvangen waarin staat dat een wijziging zo niet doorgevoerd kan worden, maar ik het formulier moet invullen. Voelt bijna als treiterij dit. Mail teruggestuurd dat ik de mail stuurde op instructie van een collega, en of dit nu afgehandeld kan worden zonder verdere vertraging. 


Wordt vervolgd... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten