dinsdag 6 augustus 2013

Mijn Pear-experience

De camera van mijn twee maanden oude smartphone was stuk, dus ik zocht online naar support van de fabrikant (laat ik die voor ’t gemak even Pear noemen om eventuele reclameverdenkingen uit te sluiten). Online terugbelformuliertje ingevuld, en ik had nog niet op ‘verzenden’ geklikt of mijn slimme telefoon ging al. Binnen een minuut had ik een medewerker aan de telefoon, die de gegevens al voor zich had en efficiënt een afspraak voor me inplande – binnen een week.

Vanmiddag was het zover: ik toog naar de Pear Store op het Leidseplein. Ik liep binnen in een imposante lichte hal, minimalistisch ingericht met lange tafels waarop alle Pear-producten uitgestald waren (smullen!), door iedereen naar believen te gebruiken. Het was enorm druk, en toch liep iedereen kalm rond. Hier en daar zaten mensen op hun gemak te internetten, ik spotte zelfs een zwerver die zijn email aan het nalopen was, en een meisje van nog geen drie die druk op een tablet aan het swipen was, afgewisseld met uitgelaten uitroepen tegen haar vader. Ik sprak een medewerker aan die zich meteen glimlachend naar mij richtte (in plaats van over zijn schouder ‘ik kom zo bij u’ te brommen zoals in Nederland gewoon is) en vriendelijk vroeg wat hij voor me kon doen. Ik meldde dat ik een afspraak had, hij legde uit dat ik naar boven kon en er bij de pilaar iemand stond met een tablet waar ik me weer kon melden. Zo gezegd zo gedaan. Boven aangekomen werd ik inderdaad opgevangen door de al even vriendelijke jongeman met de tablet (en een sik en goed gecultiveerde snor, inclusief keurig gedraaide puntjes) die snel mijn gegevens checkte, mijn telefoon nog maar eens voor de zekerheid resette en me naar een tafel dirigeerde waar ik kon wachten.

Terwijl ik wachtte keek ik om me heen. Ik was in Ultimate Geek Palace beland: alle medewerkers waren nerdgeeks, type gamer/IT-er. Piercings, bleek, wild of paars haar, tattoos, het hadden mensen uit mijn gamersgroep kunnen zijn. Ze hadden allemaal blauwe shirtjes aan en liepen als Oempa Loempa’s bedrijvig rond, mensen te helpen of al lopend aandachtig op hun schermpjes te kijken. Dit was een totale belevenis, een ‘Pear experience’, je werd volledig opgenomen in de lichte blauwe wereld van Pear. Zonder het in de gaten te hebben stond ik ruim een kwartier te wachten, helemaal ‘in awe’, toen een van de nerdgeeks glimlachend met uitgestoken hand op me afkwam en zich voorstelde. Binnen tien minuten had ik een vervangende telefoon in mijn handen en zette ik met mijn vinger mijn handtekening op een tablet. Intens tevreden met zoveel on-Nederlandse service en vakkundigheid stond ik na een paar minuten (en nog wat verlangende blikken naar de uitgestalde producten) weer buiten. Wat zou het fijn zijn (en tijd en ergernis schelen) als je overal zo geholpen werd….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten